Navigatie

 

Kan COPD genezen?

STAP 1 bij COPD:  METEN IS WETEN 

COPD symptomen (diagnose) 

Klachten: Regelmatig of langdurig hoesten, kortademigheid, kuchen, hijgen, zuurstofgebrek, alsof je
door een rietje ademt?

Te weinig zuurstof in je bloed en gebrek aan kracht om dieper door te kunnen ademen. 

Bij COPD te weinig zuurstof in je bloed. 

Dit kun je snel vast stellen: met een saturatiemeter weet je meteen het percentage zuurstof in je bloed. 
Het meten gebeurt door middel van een sensor die je aanbrengt op je vinger. 
Op het schermpje lees je hoeveel zuurstof er in je bloed gemeten wordt. 
Een gezond mens heeft een zuurstofgehalte van 95% of meer.
​Je hartslag wordt ook aangegeven, deze is normaliter tussen 65  - 85 in rusthouding.

COPD test, meet je longinhoud en ademkracht. 

Investeer in jezelf en neem een saturatiemeter en een longinhoud-ademkracht meetapparaat in huis.
Begin thuis alvast met je zuurstof en longinhoud-ademkrachtmetingen en registreer deze.

COPD vooruitgang meten en vergelijken.

Je kunt vanaf het begin de vooruitgang (of achteruitgang) van jouw longinhoud en ademkracht meten en registreren.  
Immers, na veranderingen van je levensstijl, met diverse trainingen of behandelingen, kun je niet meer de juiste vooruitgang vergelijken met die vanaf het beginpunt.                                                                               

Maar juist die vooruitgang zal jouw motiveren om de veranderde levensstijl te blijven volhouden.

VOORKOM IRRITATIE VAN LUCHTWEGEN

STAP 2 bij COPD:  VOORKOM IRRITATIE IN LONGEN EN LUCHTWEGEN 

Hoe ontstaat COPD?   

COPD begint vaak met irritaties en ontstekingen in de kleine luchtwegen, bij langdurige ontstekingen wordt het chronisch en vormt zich litteken weefsel.
Deze ontstekingen worden vooral veroorzaakt door langdurige blootstelling aan schadelijke stoffen in  luchtwegen en longen, zoals tabaksrook en fijnstof (uitlaatgassen) virussen en schimmels of door een zeldzame erfelijke aandoening, alfa 1-antitrypsinegebrek (een eiwit). 

COPD is niet te genezen.  

Maar hoe eerder je er bij bent, des te sneller kun je aan preventie doen. 
Dat houd in dat u zorgt voor schone lucht in uw woonomgeving, door extra hygiëne, luchtweg trainingen en gezonde voedingsstoffen, dus je levensstijl langzaam aanpassen.

Voorkom ontstekingen en irritaties in luchtwegen en longen.

Stoppen met roken of mee roken.
Zorg voor een goede schone werkomgeving of werk met preventie mondkapje.
Maak uw leefomgeving vrij van fijnstof, virussen, huismijt en schimmels. 
Met elektrostatische lampen of Plug-In reinigt u de lucht in uw woonomgeving en maakt u een einde aan ongewenste fijnstof, virussen en schimmels in huis. Dit helpt uw COPD klachten sterk te verminderen.
Huismijt bestrijding vraagt een andere aanpak.
De elektrostatische lampen of Plug-In klonteren de schadelijke vervuilde fijnstofdeeltjes samen en deze slaan neer op de grond.
Door extra werk te maken van de woonhygiëne, denk aan afstoffen, stofzuigen van vloeren bed en woontextiel zoals gordijnen en bankstel enz. voorkomt u ook deels de eerder genoemde klachten.


Door allerlei kleine veranderingen toe te passen verminderd de hinder van COPD,
dit zal u motiveren om de veranderde levensstijl te blijven volhouden. 
 

 

www>COPDoplossingen>nl ADEMKRACHT

STAP 3: TRAINING VOOR DE SPIEREN WAARMEE JE ADEMHAALT EN HOEST! 

Bij inademing maken spieren het volume van de borstholte groter.

De longen, die zich in deze borstholte bevinden, zetten dan uit.
De druk in de borstholte wordt lager dan die van de buitenlucht, waardoor de lucht in de longen stroomt.
Bij het uitademen, ontspannen de spieren zich en wordt het volume van de longen door de elasticiteit van de longen, borstkas en buikwand weer kleiner.
Daarmee neemt de druk in de longen toe en wordt de lucht weer naar buiten gestuwd.

Wat te doen?

Bij het actief in ademen en hoesten worden spieren gebruikt.
Dit zijn hoofdzakelijk het middenrif, de buikspieren, binnenste en buitenste tussenribspieren en soms ook de hulpademhalingsspieren in hals en nek (de supraclavieculaire, dus boven het sleutelbeen gelegen.)
​Hoe sterker deze spieren zijn, hoe makkelijker het ademhalen en hoesten gaat.

Bewegen, sporten en ademhalingsoefeningen geven je meer lucht.

Gerenommeerde onderzoekers aan de Universiteiten van Loughborough en Birmingham kwamen tot de
conclusie dat de ademhalingsspieren, net als alle andere spieren in ons lichaam, goed reageren op trainingen.

Door enkele minuten per dag heel gericht de ademhalingsspieren op kracht te trainen worden ze na verloop van een aantal weken sterker en kunnen meer arbeid leveren.
Bij inspanning ervaart je dat je makkelijker en dieper kunt ademhalen en zo je kortademigheid vermindert. 

 

Zelfs na 14 dagen long-trainingen voelt u al de vooruitgang,dit motiveert u de veranderde levensstijl vol te houden.


Maar vergeet ook de andere spiergroepen niet! 

 

www.COPDoplossingen.nl Natuurlijke manier

STAP 4: LUISTER NAAR JE LICHAAM EN SIGNALEER TIJDIG COPD

Alle redenen om je levensstijl te veranderen nu het nog zin heeft.

De COPD klachten zijn lastig en deze nemen toe.
Veranderen van levensstijl nemen velen van ons zich voor op nieuwjaarsdag.
Je kent ze wel: afvallen, stoppen met roken, naar de sportschool, etc.
Maar na twee weken bent je alles reeds vergeten en holt het leven weer verder.

Nu moet het echt anders.

COPD is een grote spelbreker voor de toekomst.
Als je je levensstijl NU niet verandert, ga je elke maand weer een stukje verliezen van je bewegingsvrijheid.
Maar dat doet je waarschijnlijk al geruime tijd, want anders leest je dit niet.

Nu je weet wat je toekomst wordt met COPD.

Neem jezelf serieus en zie dit nu echt eens onder ogen.
Begin nu met een serieus plan!
Wij weten ook dat het niet eenvoudig is, daarom willen we je graag helpen, maar het initiatief ligt bij jouw.

Je moet wel willen.

Wij van COPD oplossingen hebben meer dan dertig jaar ervaring om de levensstijl van mensen te veranderen.
We weten hoe je moet beginnen en waar de valkuilen zich bevinden.

Wij weten dat het niet iedereen zal lukken binnen enkele maanden de levensstijl aan te passen.
Indien wenselijk, blijven wij je volgen en stimuleren om de gevolgen van je COPD vóór te blijven en misschien wel tot een minimum te beperken.

 

WAT TE DOEN?

Spierzwakte bij COPD een nieuwe aanpak.

COPD gaat gepaard met een afname van spierkracht en spiermassa.
COPD is behalve een longaandoening ook een spierziekte.
Zowel de specifieke factoren als ook toenemende inactiviteit van de COPD patiënt leiden tot een afname van de hoeveelheid spiermassa (atrofie) en een afname van de spierkracht.


Cardiotrainingen voor meer uithoudingsvermogen bij COPD.

Het wordt wel eens vergeten, maar het hart is een spier.
Een essentieel onderdeel om u goed te voelen is de conditie van het hart.

Hoe fitter het hart is, hoe minder snel je last zult hebben van hart- en vaatziekten en hoe beter je met stress kunt omgaan.
Maar hoe traint je het hart?
Medio 2017 is ons eBook ‘COPD en meer sporten’ compleet.
Daarin geven we meer informatie over hoe je met sporten de spieren aansterkt en het ademuithoudingsvermogen kunt verbeteren.

Verbeterde longfunctie COPD door antioxidantrijke voeding.

Bij COPD zijn de luchtwegen vernauwd door een ontstekingsreactie.
Dit uit zich doorgaans in kortademigheid en hoesten.
Bij COPD en/of longemfyseem kunnen de longen worden aangetast, waardoor longweefsel verloren gaat.

Een van de pijlers voor preventie op lange termijn is goede voeding met natuurlijke ontstekingsremmers, die Moeder Natuur ons geeft. 

Medio 2018 wordt ons eBook COPD let op wat je eet’  verwacht.
Daarin geven we meer informatie over hoe je alert moet zijn op je voeding.
Gezonde voeding werkt preventief en je sterkt aan zodat het je ademuithoudingsvermogen verbetert.

  Stel niet uit, neem nu de beslissing voor een gezondere levensstijl voor meer lucht in de toekomst

 

 

© 2015 - 2017 COPDoplossingen.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel