Waarom de long uitademkracht meten?

Vorige Artikel 7 van 10 Volgende

Waarom de long  uitademkracht meten?

Om je spierkracht van je middenrifspieren en dus je ademkracht te meten.

Nu kun je zelf eenvoudig en nauwkeurig blijven controleren op bijvoorbeeld COPD.
Je meet je uitademkracht met dit apparaat door met kracht in een keer uit te blazen in het mondstuk.

Uitademkracht is een graadmeter voor de conditie van de longen en de spierkracht van je middenrifspier. Hoe gezonder en sterker, hoe hoger de uitademkracht.

Dit is het beginpunt om goed te kunnen vergelijken.
Je kunt vanaf het begin de vooruitgang of de achteruitgang van je uitademkracht meten en controleren.
Na veranderingen qua lifestyle, trainingen of behandelingen kun je zelf nauwelijks de juiste vooruitgang vergelijken met het beginpunt en juist deze vooruitgang motiveert je om de stappen te blijven volgen naar de verbetering die je nastreeft.

Wanneer waarden meten en registreren?

Het is aan te bevelen de metingen driemaal per dag te herhalen, ‘s ochtends met opstaan, ‘s middags en ‘s avonds voor het slapen.
Doe drie metingen per keer en noteer altijd de hoogst gemeten waarden.
Noteer de waarden zowel ’s ochtends, ‘s middags als ‘s avonds en registreer deze door middel van een punt in de grafiek.
Naarmate je een beter inzicht krijgt over de ademkracht, kun je de metingen afbouwen tot eens per week, of wanneer je je zich benauwd voelt, maar registreer, want meten is weten!
Het kan bovendien interessante informatie zijn voor je huis- of longarts.

Zelf kun je ook je ademkracht meten, dit is natuurlijk niet zo nauwkeurig als een sporometrie bij je longarts.

Meer informatie voor meer inzicht om je het uitademings volume en ademkracht meten.

Kijk hoe je ademkracht, je middenrif en ademspieren kun versterken voor meer lucht.

 

 

 

© 2015 - 2021 COPDoplossingen.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel