Zuurstof tekort daar draait het bij ons om.

Vorige Artikel 5 van 28 Volgende

Topsporters zijn altijd op zoek naar betere prestaties.
Zo ben ik gaan zoeken wat TOP sporters doen om hun zuurstof te verhogen, voor betere prestaties, want daar kunnen we zeker iets van leren.

 

Zuurstof tekort daar draait het bij ons om.
Maar door de beschadigde luchtweg en longen, is en blijft dat moeizaam en toch gaan we er niet bij zitten kniezen, maar blijven je adviseren voor méér adem en méér zuurstof.

 

Ik zoek en probeer eerst alles zelf uit voordat ik er iets van vindt.
Zo kwam ik “neusademhaling – ademhalingsoefening” voor ontspanning tegen, die sporters wordt geadviseerd te doen en die heb ik nu zelf 14 weken gedaan. Want spaning en stres maken ons benauwd.
 KLIK HIER VOOR UITLEG

 

Ik kan niet anders zeggen:
GEWELDIG, het enige dat me moeite kost is om het in mijn routine te krijgen.
Ik doe al elke ochtend mijn spieren en adem-spier-training en had geen zin meer om daar nog eens die neusademhaling – ademhalingsoefening bij te gaan doen.

 

Daar heb ik het volgende op gevonden:
Altijd 6 minuten voor het warm eten ga ik naar de logeerkamer en luister naar een rustig muziekje, meestal Leonard Cohen en doe dan mijn "neusademhaling – ademhalingsoefening.
 

Manieren voor méér zuurstof en wat

TOPSPORTERS toepassen voor

TOPPRESTATIES.
 

Bron: Maarten de Jong

Ontspan dagelijks. 
Je hoeft niet altijd intensief te sporten.
Dagelijks ontspannende oefeningen doen (bv. wandelen, yoga, ademhalingsoefeningen) helpt om je stressniveau te verlagen en je longinhoud te vergroten.

Gevolg: meer zuurstof in je bloed.
 

Zet ook even de ramen open. 
Zorg dat je je leef- en werkomgeving voldoende ventileert.
Vermijd wierook en geurkaarsen. Ze kunnen je huis heerlijk laten ruiken maar de chemische stoffen die ze bevatten, zijn niet goed bij COPD.

 

Drink water. 
Water is opgebouwd uit zuurstof en waterstof.
Als je het zuurstofgehalte in je bloed wil verhogen, zorg dan dat je gemiddeld 2 liter water per dag drinkt. Ook verse groene smoothies zitten vol vitamines en mineralen, waaronder zuurstof.

 

Eet en drink voldoende ijzerrijke producten. 
IJzer helpt de rode bloedcellen om zuurstof te transporteren naar alle cellen in je lichaam. IJzer vind je in ijzerrijk vlees en vis, groene groenten, granen, noten, zaden, pitten, bonen, peulvruchten,… Keuze te over! Het beste is om natuurlijke, onbewerkte voeding te eten.

 

Let op met zout. 
Het kan ervoor zorgen dat je nieren meer zuurstof uit je bloed halen. Eet dus zo weinig mogelijk zout.

 

Dan kom je het probleem tegen van COPD
Ja ook dan is sporten belangrijk, natuurlijk heeft het bij ons met de longziekte COPD minder effect als bij gezonde mensen die sporten, maar daar zitten we nu eenmaal mee en we zullen ons daaraan moeten aanpassen.

 

Ga bewegen en sporten. 
Doordat je hart sneller klopt en je ademhaling versnelt, is er meer zuurstof aanwezig in je bloed. Bovendien is sporten goed voor je geest, het is ontspannend. Twee vliegen in één klap!

 

METEN = WETEN
 

Meet zuurstof in je bloed

met onze Saturatiemeter

© 2015 - 2022 COPDoplossingen.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel