Hoe bij COPD en Astma je adem-spieren sterker kunt maken

Vorige Artikel 26 van 26

Je kunt je spieren sterker maken bij COPD door:

  1. Goede en de juiste voeding voor nieuwe bouwstoffen voor je spieren.
  2. Begin met de warming up, in een ontspannen gemoedstoestand.
  3. De juiste spieroefeningen voor 1.benenspieren, 2.borstspieren, 3.middenrifspieren, rugspieren, 5.
  4. Gevarieerde oefeningen voor betere resultaat, blijf afwisselen
  5. Uithoudingsvermogen voor hart en longen trainen hoort er bij.
  6. Rekken strekken is wenselijk voor de afvalstoffen af te voeren.


1. Goede en de juiste voeding voor nieuwe bouwstoffen voor je spieren.
Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor het behoud van sterke botten en het behoud van een normale spiermassa.

 

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van eiwitten na fysieke inspanning kan helpen bij het herstel van de spieren.
En eiwitten kunnen naast een volwaardige voeding en voldoende training helpen om de spiermassa te laten toenemen. In andere situaties waarin er een verhoogde behoefte aan eiwitten bestaat, zoals bij zwaar lichamelijk werk, kan het eveneens zinvol zijn om een proteïneproduct te nemen.

 

Rijst Proteïne voor spierherstel bij COPD.
Rijst Proteïne van Vitals is 100% natuurlijk, plantaardig en biologisch en bereid zonder gen-techniek. Het is op smaak gebracht met vanille.
Het poeder kan gemakkelijk toegevoegd worden aan een smoothie van (biologisch) fruit, of aan een beker met rijstemelk of een andere plantaardige drank.

 

2. Begin met de warming up, in een ontspannen gemoedstoestand.
Eigenlijk hoort het heel normaal te zijn voor elke wedstrijd en training; de warming-up.
De warming-up bereidt het lichaam voor op de komende inspanning.
Het zorgt ervoor dat het hart zich geleidelijk kan aanpassen, want tijdens een training of wedstrijd kan de hartslag wel oplopen tot wel 180 slagen per minuut.

Bij een warming-up gebeurt het volgende:
De hartfrequentie en de inhoud van de hartspier nemen toe.
Hierdoor pompt het hart meer bloed per minuut rond.
Dit is nodig omdat de spieren meer zuurstof nodig hebben
De luchtwegen worden groter, doordat er meer longblaasjes open gaan staan.
Ook neemt de doorbloeding van de longen toe.
Hierdoor kan er meer zuurstof worden opgenomen.
De temperatuur in de spieren wordt hoger, hierdoor versnelt de stofwisseling
Ook de hersenfunctie past zich aan; van rust naar inspanning

 

De opbouw van een warming-up
Een goede warming bestaat uit drie onderdelen
Circulatie warming-up (algemeen)
Rekoefeningen (dynamisch)
Sport specifieke warming-up

De circulatie warming-up begint met het losjes lopen gedurende +/- 10 minuten,
waarvan de eerste 3 minuten op 10 % van je vo2max (maximale zuurstof opname) .

Dit is ongeveer het tempo dat je loopt als je stevig wandelt of haast hebt, alleen doe je dit al joggend. Maak hierbij lichte bewegingen van armen en benen.

De meesten zullen het wel kennen; het rondzwaaien van de armen, knie-heffen, hakken billen, kruispas enz.

Hierdoor brengt je de functies van je hart, longen, zenuwstelsel en spieren op een hoger niveau.
 

Wanneer je hiermee klaar bent volgen de rekoefeningen.
Het belangrijkste doel hiervan is het vergroten van de bewegingsuitslag.
Het beste kunt je dit doen door dynamische oefeningen uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het draaien van de romp op de plaats, in bijvoorbeeld combinatie met statische rekoefeningen.

 

Rekken moet gericht zijn op functionele lengte en niet op de potentiele lengte.
Er is al een lange tijd discussie over wat de beste methode is om te rekken.
Er werd lange tijd vanuit gegaan dat statisch rekken de beste methode was.
Later beweerde men dat dynamisch rekken weer beter was.
Voor beide manieren is echter geen wetenschappelijk bewijs. Ons advies is daarom rek op de manier waar je je het prettigste bij voelt.
Begin je rekoefeningen met een lichte rek en hou deze zo’n 8 tot 10 seconden vast. 
Op een gegeven moment merkt je ook dat de spanning afneemt.

 

Na de lichte rek ga je langzaam over in de toenemende rek.
Je gaat dan net iets verder dan in de eerste fase.
Houdt ook dit weer 8 tot 10 seconden vol.
Als laatste de dynamisch of ook wel verende rek genoemd.
Ga hierbij in een rustige beweging dynamisch tot de rekgrens, in dezelfde richting waarin je ook statisch heeft gerekt.
Herhaal dit een aantal keer in een rustig tempo in het ritme van in- en uitademing.

Belangrijk tijdens het rekken is dat u niet uw adem inhoudt. Als u bij een rekoefening  voorover moet buigen, ademt u gelijktijdig uit. Tijdens het rekken ademt u dan rustig door.

Wanneer u klaar bent met het rekgedeelte is het verstandig om nog een korte serie intesieve loopbewegingen te doen, zodat u daarna optimaal gereed bent om met de training/wedstrijd te beginnen.

 

1. BEWEGEN IS NOODZAKELIJK BIJ COPD KLACHTEN

Dagelijkse beweging voor mensen met COPD is zéér belangrijk.
Regelmatig bewegen is goed voor ons allemaal en heel belangrijk voor mensen met COPD.

Spaanse onderzoekers laten zien dat mensen met COPD die vaker een flink stuk wandelen (6 km) een kleinere kans hebben op een ernstige longaanval. 

Voor je gezondheid is het goed om dagelijks een half uur matig intensief te bewegen.
Denk bijvoorbeeld aan stevig wandelen, achter de hond aan rennen of fietsen.

 

Vooral voor mensen met COPD is beweging belangrijk.
Maar het is nog onduidelijk hoeveel je moet bewegen om ernstige longaanvallen bij COPD te voorkomen.

 

Onderzoek met longvolume metingen:
In totaal deden 543 mensen met COPD mee aan het onderzoek.
Hun longvolume werd gemeten en ze deden een wandeltest.
Daarnaast werd gevraagd hoe vaak en hoeveel ze in hun dagelijks leven bewogen.
Omdat wandelen populair is in Spanje, gingen hier veel vragen over.  
Na één, twee en vijf jaar werden deze vragen herhaald.
Ook werd bijgehouden hoe vaak de deelnemers in die vijf jaar in het ziekenhuis waren opgenomen vanwege een longaanval.

 

Resultaat van mensen met COPD die veel bewogen:
Mensen die na twee jaar nog steeds veel bewogen (drie keer per week sporten of meer dan zes kilometer wandelen per dag) of redelijk veel bewogen (drie keer per week drie tot zes kilometer wandelen op een dag) kregen de minste longaanvallen in de drie jaren daarna.
Mensen die eerst weinig bewogen maar later  toch in actie kwamen, hadden een kleinere kans op een ernstige longaanval dan mensen die de hele tijd inactief bleven.

 

Resultaat van de mensen met COPD, die steeds minder deden:
Bij mensen die eerst redelijk veel bewogen en daarna steeds minder deden, nam de kans op een longaanval maar liefst 2,5 keer toe.
Zelfs mensen die eerst heel veel bewogen hadden een grotere kans (2,1) op een ernstige longaanval wanneer ze na verloop van tijd veel minder gingen bewegen.

Bij deze berekeningen is al rekening gehouden met de leeftijd, ernst van de COPD en eerdere ziekenhuisopnames.

De onderzoekers waarschuwen dat dit onderzoek nog geen waterdicht bewijs levert dat veel wandelen ernstige longaanvallen kan voorkomen.
Hiervoor moet eerst meer onderzoek gedaan worden.

 

Conclusies:
Voor mensen met COPD is het gunstig om veel te bewegen en dat ook vol te houden.
Maar ook als je een tijdje niet zo actief bent geweest, helpt het om weer te bewegen.
De kans dat je naar het ziekenhuis moet vanwege een longaanval neemt dan hoogstwaarschijnlijk af.

 

Wandelen blijkt al genoeg te zijn voor positief effect bij COPD.
Door regelmatig 3 tot 6 kilometer te wandelen, kunnen mensen met COPD mogelijk hun aantal ziekenhuisopnames door longaanvallen verminderen.

Het is nog niet duidelijk waarom veel bewegen een gunstig effect heeft op het aantal ernstige longaanvallen. Veel bewegen vermindert chronische ontsteking, wat een gunstig effect kan hebben op de beschadigde longen van mensen met COPD. Veel bewegen kan ook de ademhalingsspieren versterken en mogelijk gasuitwisseling in de longen verbeteren.

 

COPD: 1. Bewegen is noodzakelijk

COPD: 2. Bewegen is noodzakelijk

COPD: 3. Bewegen is noodzakelijk

COPD: 4. Bewegen is noodzakelijk


Spierzwakte bij COPD en het belang van proteïnen  

 

Meer informatie over Rijst Proteïne en spieren bij COPD klachten.

Een belangrijk deel van het lichaam bestaat uit eiwitstructuren.
Ieder proces in het lichaam is daarnaast afhankelijk van eiwitten (proteïnen) of aminozuren.
Niet alle eiwitrijke voedingsmiddelen hebben een even goede kwaliteit.
Het is van belang dat de eiwitten voldoende essentiële aminozuren bevatten in een goede balans.

 

Verschillende eiwitbronnen
De meest complete eiwitpreparaten zijn wei-proteïne (uit melk geeft vaak slijmvorming) en sojaproteïne.
Echter zijn dergelijke producten lang niet voor iedereen een geschikte keuze, vanwege bijvoorbeeld de aanwezigheid van allergenen en slijmvorming in de luchtwegen, daarom de wens om bij voorkeur plantaardige producten te gebruiken.

 

Naast sport is rijstproteïne uitstekend voor een betere spieropbouw bij COPD klachten.
Het is vrij van veel voorkomende allergenen en past prima in de hedendaagse adviezen van het gebruik van minder dierlijke en juist meer plantaardige producten.

Gunstige effecten van rijstproteïne (eiwitten) bij COPD.

Naast een algemene aanvulling op de voeding, kunnen er ook specifieke redenen zijn om een proteïnepoeder te gebruiken.
Bijvoorbeeld als de inname van eiwitten met de voeding niet toereikend is, zoals bij vegetariërs en veganisten, of op hogere leeftijd soms het geval is.

Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor het behoud van sterke botten en het behoud van een normale spiermassa.

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van eiwitten na fysieke inspanning kan helpen bij het herstel van de spieren.

En eiwitten kunnen naast een volwaardige voeding en voldoende training helpen om de spiermassa te laten toenemen. In andere situaties waarin er een verhoogde behoefte aan eiwitten bestaat, zoals bij zwaar lichamelijk werk, kan het eveneens zinvol zijn om een proteïneproduct te nemen.

Rijst Proteïne
Rijst Proteïne van Vitals is 100% natuurlijk, plantaardig en biologisch en bereid zonder gentechniek. Het is op smaak gebracht met vanille. Het poeder kan gemakkelijk toegevoegd worden aan een smoothie van (biologisch) fruit, of aan een beker met rijstemelk of een andere plantaardige drank. Uitstekend te combineren met een multi in poedervorm, zoals Elke Dag Poeder, of een andere multi uit de Elke Dag-serie.

Biologisch
De actieve ingrediënten van biologische voedingssupplementen zijn gegarandeerd van natuurlijke oorsprong en niet synthetisch gefabriceerd.
Daarnaast wordt bij de productie zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu, dier en mens. In allerlei voorschriften is vastgelegd wat daaronder wordt verstaan.

Er worden onder andere geen chemische bestrijdingsmiddelen, kunstmest of genetisch gemodificeerde organismen gebruikt. Het instituut Skal Biocontrole controleert of de voorschriften worden nageleefd en of een product biologisch genoemd mag worden. Biologische producten zijn herkenbaar aan de code NL-BIO-01 en het Europees biologisch keurmerk.

Toegestane gezondheidsclaims:

  • eiwitten dragen bij tot de instandhouding van sterke botten
  • eiwitten dragen bij tot de instandhouding van de spiermassa
  • eiwitten dragen bij tot de groei van de spiermassa
  • eiwitten ondersteunen snel herstel van de spieren na fysieke inspanning

 

Spierzwakte bij COPD

Kinesitherapie
De kinesitherapeuten zijn betrokken bij de screening vóór en de evaluatietests tijdens en na de revalidatie 
Op basis van de testresultaten stellen zij een individueel programma op 
Ze begeleiden de patiënten bij hun oefeningen 
Elke trainingssessie bestaat uit:

1e ademhalingsoefeningen  

2e lenig makende oefeningen  

3e uithoudingsoefeningen (zoals stappen en fietsen) 

4e spierversterkende oefeningen (voor armen en/of benen

 

https://www.uzgent.be//nl/home/Lists/PDFs%20patienteninformatiefolders/Revalidatie-bij-patiënten-met-chronische-longaandoeningen.pdf

 

https://www.fysioactueel.nl/artikel/9745/immuunsysteem-betrokken-bij-gevoeligheid-voor-copd/

Bewegen met COPD

Bewegen met COPD: de meesten moeten er niet aan denken. Het voelt

niet natuurlijk en de benauwdheid neemt in het begin alleen maar toe. Toch

levert bewegen op lange duur veel op. U krijgt een betere conditie en u

bent minder vatbaar voor een longaanval. Makkelijk is het zeker niet, het

helpt wel.

Vanwege uw COPD is ademhalen moeilijker geworden. Elke ademhaling

kost energie. Bewegen met COPD is ook vaak een uitdaging. Het kost u

meer moeite dan iemand zonder longklachten. Toch is voldoende beweging

juist voor mensen met COPD erg belangrijk. Beweging traint de spieren

en geeft u een betere conditie, zodat u minder snel moe bent en sneller

herstelt van griep of ziekte.

Waarom is bewegen met COPD zo belangrijk?

• Uw klachten kunnen er door afnemen

• Uw conditie wordt beter

• U bent minder snel kortademig

• Uw dagelijkse bezigheden gaan makkelijker

.  U krijgt meer energie

• Uw botten worden sterker

• U slaapt beter

• U bent meer ontspannen

• Uw spierkracht verbetert

• U herstelt sneller van griep of verkoudheid

• U heeft een kleinere kans op een longaanval of ziekenhuisopname

• U heeft een grotere kans om weer aan het werk te kunnen

Welke vormen van bewegen zijn goed?

Alle vormen van bewegen zijn goed. U hoeft dus niet op de loopband in de

sportschool, als u daar niet van houdt. Met een wandeling naar de supermarkt

heeft u al een hele stap gezet. Bovendien kunt u de vormen van

bewegen afwisselen. Veel mensen met COPD doen aan wandelen, tuinieren,

fietsen, golf, yoga of een rustige vorm van cardiofitness. U kunt zelf

vaak het beste inschatten wat u wel en niet kunt doen. Kiest u vooral een

manier van bewegen waar u zich prettig bij voelt, dan is de kans extra groot

dat u in beweging blijft. Vraag gratis beweegtips aan bij het Longfonds.

Bewegen met een fysiotherapeut

Vindt u het prettig om onder begeleiding van een fysiotherapeut te bewegen?

In Nederland zijn er fysiotherapeuten die gespecialiseerd zijn in begeleiding

van mensen met COPD. Het maken van een afspraak kan een prettige

stok achter de deur zijn.

Wat kunt u verwachten van de fysiotherapeut?

Met de fysiotherapeut stelt u een trainingsprogramma op dat past bij wat u

kunt. Een programma bewegen met COPD bestaat bijvoorbeeld uit:

• Algemene conditietraining: bijvoorbeeld traplopen, fietsen of zwemmen.

• Krachttraining: bijvoorbeeld met gewichten of elastieken.

Longrevalidatie

Mensen met ernstige COPD krijgen soms van de huisarts, longarts of longverpleegkundige

het advies om te starten met longrevalidatie. Aanmelding

loopt via de arts of verpleegkundige. Bij longrevalidatie werkt u samen met

verschillende zorgverleners aan een gezonde leefstijl. U leert er hoe u zo

goed mogelijk voldoende kunt bewegen. Ook leert u over gezonde voeding

en het omgaan met een langdurende (chronische) ziekte.

 

 

Voeding bij COPD

Gezond en afwisselend eten is voor iedereen goed.
Voeding is immers de brandstof van ons lichaam, waar we best wat meer van kunnen gebruiken

als we ziek zijn.
Voeding bij COPD is daarom een belangrijk thema.

Bij COPD verbruikt uw lichaam extra veel energie, omdat het constant bezig

is met vechten tegen de ontstekingen in uw longen. Daardoor kunt u

gewicht verliest, waardoor vervolgens uw weerstand omlaag gaat. Zo bent

u vatbaarder voor virussen en bacteriën die zich in de longen willen nestelen.

Soms kan ook de benauwdheid ervoor zorgen dat u niet voldoende eet

of er niet meer van kunt genieten. Het is dus niet zo vreemd dat 1 op de 4

mensen met COPD te weinig weegt.

Voedingsstoffen

Simpelweg meer gaan eten is niet de oplossing om een gezond gewicht te

krijgen. De overtollige voedingsstoffen worden dan omgezet in vet, en daar

heeft u weinig aan. Probeer daarom zoveel mogelijk van allerlei verschillende

voedingsstoffen binnen te krijgen door afwisselend en gezond te

eten. Het gaat vooral om de kwaliteit van de voeding bij COPD.

Dit heeft een mens elke dag nodig:

• Zetmeel en suiker.

Dit zijn koolhydraten. Ze zijn nodig voor energie.

• Vetten.

Vetten zorgen voor energie en bouwstoffen. Vooral onverzadigde vetten

zijn gezond.

• Eiwit

Eiwitten zijn nodig voor uw spieren (dus ook de ademhalingsspieren).

• Vitaminen en mineralen

U heeft voldoende vitaminen en mineralen nodig voor verschillende

functies in het lichaam.

• Vocht
Vocht is nodig voor het transport van voeding en zuurstof. Zonder vocht

droogt het lichaam bovendien uit.

 

 

© 2015 - 2021 COPDoplossingen.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel