Wat doen onze "Lotgenoten" zoal om COPD klachten te verminderen.

Vorige Artikel 12 van 15 Volgende

We verstuurden 26 aug. j.l. dit bericht naar onze wekelijkse Whatsapp volgers.  

FEITJES & WEETJES
Wat doe jij om meer weerstand op te bouwen bij COPD?

Zoals we weten zijn we met COPD extra gevoelig voor luchtweg-irritaties, luchtweg-infecties die vaak de voorloper zijn van longontsteking.

Met de aankomende herfst is het verstandig je weerstand nu al extra aandacht te geven en verder op te bouwen.

Nu is mijn vraag: 
Wat doe jij om je weerstand sterker te maken?

Ik hoop op vele reacties en zal de uitslag en mogelijkheden volgende week bekend maken via deze WhatsApp.

Vriendelijke groet Eduard

FEITJES & WEETJES REAKTIES 
 

Dank voor de vele reacties van "COPD 'ers" over hun ervaringen en wat ze preventief doen om hun weerstand op te bouwen, om van elkaar te leren hoe met COPD om te gaan en te verminderen.


Marijke appt:
Sporten en bewegen, actief zijn. 
Uit de buurt van beesten blijven, van honden en katten.
Vooral ook vogels geven veel fijnstof van veren en huidschilfers, deze zijn erg belastend voor je longen en luchtwegen.
S'nachts je raam op kierstand zomer en winter, bbq ook slecht en vuurkorf.

Renée appt: 
Sinds najaar 2007 drink ik DAGELIJKS ongeveer 60ml (mag ook meer zijn, luistert totaal niet nauw) zuivere Zwarte Vlierbessensap, aangelengd met wat water. 
Sindsdien heb ik steeds minder vaak verkoudheden en luchtweginfecties opgelopen! Helpt absoluut ter bescherming van de Luchtwegen en ter versterking van de weerstand ????

 

Vóórdat ik in 2007 begon met Zwarte Vlierbessensap werd ik jaarlijks meerdere malen ernstig ziek: zware verkoudheden, griep, bronchitis... elke paar maanden was het raak, jaar na jaar.
Maar inmiddels zijn mijn longen helaas slechter geworden, maar mijn weerstand veel beter.

Verder haal ik voor alle zekerheid jaarlijks de griepprik, daar durf ik niet mee te stoppen.
Ook eet ik dagelijks voldoende groente en fruit en tracht ik mijn conditie zo goed mogelijk op peil te houden.
Hoop dat je hier iets aan hebt, Eduard ?????

Renée: TOEVOEGING WEERSTAND OPBOUWEN:
Misschien dat dit er ook nog bij hoort, Eduard?:
Naast de eerdere genoemde zaken (dagelijkse Zwarte Vlierbessensap zònder suiker- en/of andere toevoegingen, enz.) gaat er dagelijks in mijn verse zelfgemaakte smoothie ook ongeveer 50-60 gram broccoli (broccoliroosjes uit de diepvries)

En sinds een aantal maanden gaat er daarnaast ook DAGELIJKS een extra bosje verse broccocressjes in de verse smoothie 
Groetjes van Renée ????

Nog vergeten, maar misschien is het toch nog wel interessant?
Sinds een paar jaar doe ik in de meeste warme maaltijden per persoon ook nog zo'n 2 gram gemalen Kurkuma, vermengd met zwarte peper uit de molen! 

Waar ik het ook maar enigszins door kan doen gaat er gemalen kurkuma met wat zwarte peper door het eten ????. 

AANVULLING KURKUMA: 
Naar onze persoonlijke ervaring kleurt het eten met kurkuma wel gelig, hoor (????), maar wordt de smaak van de maaltijd níét negatief beïnvloed door de combinatie kurkuma-met-zwarte peper. 

(Hoewel verse kurkuma vast wel beter zal zijn gebruik ik gedroogde gemalen kurkuma uit de supermarkt...)

Het gaat bij ons sowieso door èlke saus. Maar ook als ik bijvoorbeeld een ovenschotel maak van aardappelgratin met broccoli en (vegetarische) spekjes. Dan roer ik eerst kurkuma vermengd met zwarte peper door de heel kort gekookte broccoli, voordat ik die groente tussen twee lagen aardappelgratin in de ovenschotel leg. 

Ook aardappelpartjes, die ik in de oven bak (dus niet in de koekenpan) spreid ik uit op een bakplaat o.i.d. en kwast ik in met olijfolie vermengd met diverse kruiden, waaronder ook 4 gram kurkuma met zwarte peper. Alles even goed mengen met een mini-garde  en daarna de aardappelpartjes inkwasten.

Dan de bakplaat in de voorverwarmde oven (ca. 175-200 C) gedurende 30 minuutjes. 
Smullen maar ????.
Of het wat uithaalt voor de gezondheid weet ik niet zeker, maar ik geloof erin ????! Ook als bescherming tegen kanker. 

En ik streef naar dagelijks 2 gram kurkuma met zwarte peper per persoon. 

De zwarte peper schijnt trouwens belangrijk te zijn i.c.m. de kurkuma voor een optimale werking van de kurkuma. 

De kurkuma met zwarte peper gaat bij ons ook als extra door het verse groentemengsels, als ik bijvoorbeeld een Thaise Curry-maaltijd maak, of Indiase tandoori ????
H.groetjes, Renée
???? ????

Marian appt:
Mijn man heeft ook al jaren COPD.
Als preventie neemt hij  elke dag een cocktail van vitamine en supplementen die ik hem aanreik, met vitamine Vitals C voor preventie, IJzer voor beter zuurstof transport in mijn bloed, Microbiol en Curcuma ter voorkoming van verkoudheid en luchtweg ontsteking. 

Ik ben ervan overtuigd dat deze aanvulling zorgt dat hij de afgelopen jaren één kleine verkoudheid gehad heeft, vroeger had hij dat wel 5 tot 7 keer per jaar.

Anna appt:
Goede nachtrust, wandelen- fietsen, liefst in de buitenlucht, gezonde voeding waaronder veel verse groenten, voldoende water drinken, thee van gember, kurkuma of rooibos, maximaal 3 kopjes koffie, geen alcohol.
Enkele keren per dag ademtraining en aandacht schenken aan bewust ademhalen.   

Gerrit appt.
Ben zeer tevreden met het gebruik van CBD wietolie minder hoesten en slaap er heel goed op. Verder doe ik twee keer per dag mijn ademtraingen met de Power B.
Al met al krijg ik toch langzaam meer adem.

Paula appt:
Ik neem sinds vorig jaar Propolis, een natuurlijk anti biotica. 
Geen luchtweg problemen of long ontsteking gehad.
Daarnaast natuurlijk ook mijn supplementen en vitamines.

Cees appt:
Ik ben gestopt met het roken, dat gaf me de eerste 3 maanden veel stress en spanningen en dus benauwdheid. Nu, na een jaar heb ik meer adem en ben ook begonnen met me niet meer te ontzien, maar juist zwaarder te bewegen, d.w.z. traplopen niet meer op een slakken gangetje maar goed doorstappen en daarna langzaam bij het lopen weer op adem komen.
Ik heb vorige week een ademtrainer gekocht bij jullie, daar moet ik nog wel mee in een ritme komen, ik heb daar wel een goed gevoel bij. Ik ben wel benieuwd naar reacties van andere mensen hoe die hun problematiek van COPD aanpakken.

Trudy appt:
Ik werk in de gezondheidszorg en dat is vaak rennen en racen tegen de klok, dus stress stress stress. Dat merk ik direct met ademen, het knijpt me vaak de keel dicht.
Ik heb vroeger veel gerookt, dat heeft mijn longen beschadigd zegt mijn longarts.
Alle pufjes heb ik wel uitgeprobeerd, maar het werd steeds slechter. Ik dreigde zelfs afgekeurd te worden.

Toen ben ik zelf aan de gang gegaan, door eerst het voortdurende rocheltje in mijn luchtwegen met een oud middeltje aan te pakken, met het ouderwetse zout.
Ik heb me daar verder in verdiept en kwam uit bij het hele fijne himalaya zout vier keer per dag diep in te ademen en warempel binnen een maand was mijn rocheltje zo goed als verdwenen.

Ben ook begonnen om elke dag een half uurtje flink door te stappen in het mooie park Elswout. Ook met regen doe ik dit heel consequent. Ja en natuurlijk mijn eten heb ik ook aangepast, geen koemelk producten bevalt mij uitstekend, geen suiker, geen melkchocola, beperkt koolhydraten en vlees maar wel veel fruit en groenten.
Ook neem ik extra vitamine C van de apotheek.
Ik blijf zoeken hoe ik mijn longziekte zoveel mogelijk kan beheersen en verminderen.

Frieda appt:
Na noodzakelijk gebruik van vaak antibiotica had ik super snel longontstekingen. Het begon met een kuchje dat steeds heftiger werd en eindigde met weer een flinke longontsteking. Ook mijn algehele conditie liep terug. Ik kreeg spierklachten en kon de trap niet meer nemen, terwijl ik altijd veel gegolfd heb, verschrikkelijk.

Nadat ik in begin 2017 gegoogeld had ontdekte ik jullie. Ik ben begonnen op jullie advies met het direct ingrijpen bij mijn luchtwegontstekingen door ze aan te pakken met microscopisch fijn Himalaya zout.
Ook wisselde ik dit af door in de nacht rauwe uien bij mijn hoofdeinde te zetten.
Dat hielp eigenlijk al direct, het kostte me wel moeite om daar consequent mee door te gaan, want als het bijna over was stopte ik en dan kwam het soms ook weer snel terug.

Al snel ben ik begonnen met Supplementen van Vitals.
Dit merk staat heel goed aangeschreven zag ik bij  www.orthokennis.nl .
Ik begon eerst met een maand Vitamine C, daarna nam ik ook Curcumine SLCP erbij en daarna ook Microbiol Trio Platinum.
Ik was na 4 – 6 maanden zo goed als van mijn luchtweg en longinfecties af, daar had de antibiotica niet voor kunnen zorgen.

Begin 2018 heb ik een abonnement genomen bij de Fysio Fitness en train daar 3 keer per week mijn spieren en uithoudingsvermogen. De vooruitgang kwam langzaam, ik wilde enkele malen ermee stoppen, maar heb het toch doorgezet en daar ben ik heel blij mee.

Ik blijf deze weg volgen, ik neem nu altijd weer de trap, wandel daarbij elke dag met mijn buurvrouwtje en heb weer meer spierkracht in mijn lijf. 
Verder aan alle mensen sterkte en zet door
????

Leo appt:
Sinds ik met die ademtrainer ben begonnen krijg ik toch steeds meer lucht.
Het ging langzaam maar na 3 maanden ging het veel beter, zoals sporten en bukken.
Ik heb nog wel veel last mijn luchtwegen met verkoudheid, ook van mijn longontsteking heb ik dit jaar alweer twee keer last gehad.
Ik vraag me af, wat zou ik daar aan kunnen doen om dat te voorkomen?

Gonda appt:
Ik vond het verschrikkelijk dat ik COPD patiënt was geworden op mijn leeftijd.
Het werd steeds erger, die benauwdheid maakte me angstig, waar gaat dat toch naar toe?
Ik heb denk ik alle pillen en pufjes wel geprobeerd die er zijn, de afgelopen jaren, maar niets hielp. Via mijn vriendin kwam ik achter het adres van Eduard en copd oplossen en ben begonnen met ademtrainingen.
Dat doe ik nu 5 maanden naar tevredenheid. Eerst was het best moeilijk om in ‘n ritme te komen, maar nu na een paar maanden is het een onderdeel geworden van mijn dagelijkse ritmes.
Ik kan alleen maar zeggen “chapeau” voor deze benadering. Ik ben ook begonnen met veel gezonder te eten, zonder suiker en geen wijntjes meer bij onze gezellige damesavondjes.
Dat was wel wennen maar nu weet ik niet beter.

Yvonne appt:
Na mijn 61e verjaardag kwam ik in een dipje, voelde me oud en vroeg me af:
is dit het nu?  Ik kreeg ook allerlei vervelende kwaaltjes, zoals kortademigheid, snel vermoeid, geen kracht meer met tennissen, de lust om allerlei dingen te ondernemen ontbrak me de laatste tijd.

Tja wat nu? Mijn huisdokter onderzocht mijn bloed, daarom kreeg ik ferrofumaraat om het ijzer in mijn bloed op te vijzelen.
Mijn klachten bleven, de kortademigheid en vermoeidheid met lopen en sporten bleven, daarom stuurde mijn huisdokter me naar een longarts. Die constateerde een lichte vorm van COPD, een longziekte die over het algemeen rokers krijgen, maar ik en mijn man hadden al 34 jaar niet gerookt.

Omdat ik niet van medicijnen hou, of het moet echt niet anders kunnen, zijn we begonnen eerst anders te gaan eten.
Hoe we dat gedaan hebben in de afgelopen jaren, kan ik het beste omschrijven als “met vallen en opstaan” Je houd het niet voor mogelijk hoe moeilijk we het vonden om onze eetgewoontes te veranderen. Telkens vielen we in de oude gewoontes van “te veel zout” “ te veel suiker” te veel vlees” “te weinig groente” te weinig fruit”
Maar uiteindelijk is het ons gelukt om regelmatig en verstandig te eten.

Ik heb ook ontdekt dat een aantal supplementen goed zijn voor ons, want mijn man doet ook mee met deze andere leefstijl en voelt zich ook stukken beter.
Ik ben ook bij een orthomoleculaire arts geweest, die heeft me allerlei supplementen voorgeschreven. Daar was ik nogal sceptisch over maar ben daar toch in meegegaan. Gelukkig maar want ik voel me weer super, tennis weer volop, maak mijn dagelijkse rondje in de sportschool.
Daarom mijn advies: zoek en je gaat een oplossing vinden voor de copd klachten en luister naar je lichaam en intuïtie.   
Succes groetjes Yvonne.

Alexandrine appt:
Ik kan het maar niet laten om te roken, ja ik weet het is belachelijk maar echt ik ben gewoon verslaafd precies wat de longarts dr. Wanda de Kanter van de TV zegt.

Ik heb nu een afspraak met mijn man dat ik er maar drie rook op een dag en dat lukt me aardig. Dus vind ik het tijd om ook aan meer adem te gaan werken.

Op advies van copdoplossing ben ik begonnen om vitamine C en Curcumine in te nemen.
Die voeren afvalstoffen af uit mijn longen, zeggen ze.

Geen koemelkproducten, het verteren van melk en vooral koemelk kan het ontgiften verstoren.

Grapefruit bevat een hoog gehalte antioxidanten, die de werking van onze luchtweg en longcellen aanzienlijk kunnen verbeteren.

Ik ben nu inmiddels een maand anders bezig en merk nu echt het verschil van beperkt roken, over drie weken doe ik weer een poging om helemaal te stoppen met roken.

Ik heb vandaag een ademtrainer gekocht model POWER breathe Plus Medic en ga daar volgende week mee beginnen. Het zal me benieuwen of het me allemaal gaat lukken.
Ja ik moet wel, want als ik google op copd symptomen en gevolgen wordt ik daar wel verdrietig van. Groet,  Alex.

 

Eduard van COPD oplossingen:
Ook ik zal uitgebreid mijn verhaal hier neerzetten.
Door de vakantie ben ik daar nog niet aan toegekomen, maar zal jullie daarvan op de hoogte houden via de FEITJES & WEETJES waar je wekelijks nieuwe informatie krijgt om je vervolgens te motiveren om door te zetten voor meer adem en betere conditie.

Alle mensen bedankt voor jullie openhartigheid,
Deze manier van uitwisselen van ervaringen gaan we zeker vaker doen.
Heb je suggesties of ideeën, laat het ons weten.
We hebben er allemaal belang bij voor meer adem en minder luchtweg infecties.

Vriendelijke groet, 

Eduard den Bieman

 

© 2015 - 2022 COPDoplossingen.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel